dr hab. inż. arch. prof.PB
Bartosz Czarnecki
mail : b.czarnecki[at]pb.edu.pl tel. wew : 85 746 9917 * pokój : 207 USOSweb
OBSZAR ZAINTERESOWAŃ ZAWODOWYCH
WYKSZTAŁCENIE
Wydział Architektury Politechniki Białostockiej ukończył w 1992r., stopień naukowy doktora nauk technicznych w zakresie architektury i urbanistyki uzyskał na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej w 1999r., stopień doktora habilitowanego, tamże w roku 2013. Od 2014 profesor uczelni w PB.
WAŻNIEJSZE OSIĄGNIĘCIA ZAWODOWE I NAUKOWE
WAŻNIEJSZE SPRAWOWANE FUNKCJE
PUBLIKACJE
|
|
|
ARCHITEKTURA – studia inżynierskie I stopnia (semestr IV)
kierownik przedmiotu: | dr inż. arch. Andrzej Tokajuk |
prowadzący zajęcia: | dr hab. inż. arch. Wojciech Niebrzydowski, prof. PB |
dr inż. arch. Andrzej Tokajuk | |
dr inż arch. Piotr Łodziński | |
dr inż. arch. Monika Magdziak | |
Założenia i cele przedmiotu:
|
Uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu teorii, zagadnień praktycznych i przepisów prawnych dotyczących kształtowania zrównoważonego środowiska mieszkaniowego w miastach. Nabycie umiejętności programowo-funkcjonalno-przestrzennego kształtowania terenów i zespołów mieszkaniowych w różnych skalach urbanistycznych z uwzględnieniem infrastruktury społecznej, komunikacyjnej i zasad kompozycji urbanistycznej. Nabycie umiejętności programowo-funkcjonalno-przestrzennego kształtowania budynków mieszkalnych wielorodzinnych z uwzględnieniem podstawowych zagadnień konstrukcyjnych, instalacyjnych, materiałowych. |
ARCHITEKTURA – studia inżynierskie I stopnia (semestr III)
kierownik przedmiotu: | dr inż. arch. Andrzej Tokajuk |
prowadzący zajęcia: | dr hab. inż. arch. Wojciech Niebrzydowski, prof. PB |
dr inż. arch. Andrzej Tokajuk | |
dr inż arch. Piotr Łodziński | |
dr inż. arch. Monika Magdziak | |
Założenia i cele przedmiotu:
|
Nauczanie sztuki architektonicznej, praktycznego zastosowania sztuki budowlanej, metodyki projektowania architektonicznego. Efekty kształcenia: umiejętność opracowania projektu domu mieszkalnego jednorodzinnego z zastosowaniem zasad ergonomii, właściwym doborem rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych, ze szczególnym zwróceniem uwagi na rolę kontekstu naturalnego i kulturowego w kształtowaniu formy obiektu. |
ARCHITEKTURA WNĘTRZ – studia inżynierskie I stopnia (semestr V)
kierownik przedmiotu: | dr. inż. arch. Monika Magdziak |
prowadzący zajęcia: | dr. inż. arch. Monika Magdziak |
Założenia i cele przedmiotu:
|
Nauczanie sztuki architektonicznej, praktycznego zastosowania sztuki budowlanej, metodyki projektowania architektonicznego w zakresie kształtowania domu mieszkalnego. Wykształcenie: umiejętności opracowania projektu domu jednorodzinnego zgodne z zasadami ergonomii, z właściwym doborem rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych, ze szczególnym zwróceniem uwagi na rolę kontekstu naturalnego i kulturowego w kształtowaniu formy obiektu. |
kierownik przedmiotu / prowadzący zajęcia: | dr hab. inż. arch. Wojciech Niebrzydowski, prof. PB |
Założenia i cele przedmiotu:
|
Wiedza o zasadach ergonomii, jej multidyscyplinarnym zakresie i typowo utylitarnym charakterze. Umiejętność określenia stosunków powstających między człowiekiem a jego zajęciem, sprzętem i środowiskiem w najszerszym tego słowa znaczeniu, włączając w to sytuacje związane z pracą, rekreacją, podróżą, zabawą i inne. Pełna świadomość wymagań stawianych projektantom z uwagi na fizyczne i psychiczne potrzeby i możliwości człowieka. |
Treści programowe:
|
Podstawowe definicje ergonomii jako nauki o pracy i określenie zasięgu działań ergonomicznych w architekturze. Człowiek jako miara i skala. Kanony proporcji ludzkiego ciała. Zagadnienie pomiarów antropometrycznych i określenie zapotrzebowania człowieka na miejsce. Wymiary i rozmieszczenie elementów budynku z uwagi na uwarunkowania ergonomiczne. Kształtowanie przestrzeni wnętrz architektonicznych oraz ich mikrośrodowiska na przykładzie mieszkania. Przystosowanie rozwiązań architektonicznych dla osób niepełnosprawnych. |
ARCHITEKTURA – studia magisterskie II stopnia
kierownik przedmiotu: | dr hab. inż. arch. Wojciech Niebrzydowski, prof. PB |
prowadzący zajęcia: | dr hab. inż. arch. Wojciech Niebrzydowski, prof. PB |
dr inż. arch. Andrzej Tokajuk | |
dr inż arch. Piotr Łodziński | |
dr inż. arch. Monika Magdziak | |
Założenia i cele przedmiotu:
|
Uświadomienie problemu niepełnosprawności i różnorodności grup użytkowników przestrzeni urbanistyczno-architektonicznej. Poznanie idei i zasad projektowania uniwersalnego. Ocena dostępności przestrzeni urbanistycznej, otoczenia obiektów i wnętrz budynków dla wszystkich grup użytkowników. Umiejętność projektowania architektonicznego przy uwzględnieniu zróżnicowanych psychofizycznych możliwości i ograniczeń użytkowników. |
Treści programowe:
|
WYKŁAD: Przedstawienie różnych rodzajów niepełnosprawności grup użytkowników oraz charakterystyka problemu dostępności. Przedstawienie koncepcji projektowania uniwersalnego i związanych z nim zasad oraz podstawowych definicji. Uwarunkowania prawne odnośnie dostępności przestrzeni urbanistycznej, budynków i ich wnętrz. Przedstawienie rozwiązań wspomagających użytkowników z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Analiza dostępności przestrzeni urbanistycznej i budynków na wybranych przykładach. PROJEKT: Architektoniczny projekt koncepcyjny budynku uwzględniający dostępność dla osób ze specjalnymi potrzebami. Projekt zagospodarowania działki, na której znajduje się budynek, wykonany z zachowaniem zasad projektowania uniwersalnego. Wprowadzenie rozwiązań wspomagających użytkowników z niepełnosprawnościami, a także rozwiązań uwzględniających adaptabilność przestrzeni do zmieniających się potrzeb użytkowników. |
ARCHITEKTURA – studia magisterskie II stopnia
kierownik przedmiotu: | dr inż. arch. Monika Magdziak |
prowadzący zajęcia: | dr inż. arch. Monika Magdziak |
Założenia i cele przedmiotu:
|
Uwrażliwienie na potrzeby i preferencje osób w starszym wieku poprzez kompleksowy projekt obiektu zamieszkania zbiorowego dla osób starszych i niepełnosprawnych. Uzyskanie wiedzy z zakresu zagadnień praktycznych i przepisów prawnych i dobrych praktyk dotyczących kształtowania zrównoważonego środowiska mieszkaniowego dedykowanego osobom starszym. Zapoznanie z różnorodnością modeli mieszkaniowych zależnych od poziomu sprawności i samodzielności życiowej mieszkańców. Nabycie umiejętności programowo-przestrzennego kształtowania obiektów mieszkalnych dedykowanych dla seniorów z uwzględnieniem zróżnicowanych psychofizycznych możliwości i ograniczeń użytkowników. Ocena jakości i dostępności obiektu w kontekście projektowania uniwersalnego oraz dobrostanu psychicznego osób starszych
|
ARCHITEKTURA – studia magisterskie II stopnia
kierownik przedmiotu: | dr inż. arch. Andrzej Tokajuk |
prowadzący zajęcia: | dr inż. arch. Andrzej Tokajuk |
Założenia i cele przedmiotu:
|
Nauczanie sztuki architektonicznej i praktycznego zastosowania sztuki budowlanej. Uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu teorii, zagadnień praktycznych i przepisów prawnych, dotyczących kształtowania budynków o funkcji hotelowej. Nabycie umiejętności programowo-funkcjonalnego i przestrzennego projektowania budynków hotelowych, z uwzględnieniem podstawowych zagadnień ergonomii, konstrukcyjnych, technologicznych i materiałowych. Nabycie umiejętności kształtowania formy architektonicznej budynków hotelowych, w zależności od uwarunkowań lokalizacji (na terenach zurbanizowanych, w kontekście środowiska naturalnego, kulturowego, itd.), ze zwróceniem uwagi na kompozycję architektoniczno-urbanistyczną, proporcje obiektu i detal architektoniczny. |