 
 
ARCHITEKTURA – studia inżynierskie I stopnia (semestr IV)
| kierownik przedmiotu: | dr inż. arch. Andrzej Tokajuk | 
| prowadzący zajęcia: | dr hab. inż. arch. Wojciech Niebrzydowski, prof. PB | 
| dr inż. arch. Andrzej Tokajuk | |
| dr inż arch. Piotr Łodziński | |
| dr inż. arch. Monika Magdziak | |
| Założenia i cele przedmiotu: 
 | Uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu teorii, zagadnień praktycznych i przepisów prawnych dotyczących kształtowania zrównoważonego środowiska mieszkaniowego w miastach. Nabycie umiejętności programowo-funkcjonalno-przestrzennego kształtowania terenów i zespołów mieszkaniowych w różnych skalach urbanistycznych z uwzględnieniem infrastruktury społecznej, komunikacyjnej i zasad kompozycji urbanistycznej. Nabycie umiejętności programowo-funkcjonalno-przestrzennego kształtowania budynków mieszkalnych wielorodzinnych z uwzględnieniem podstawowych zagadnień konstrukcyjnych, instalacyjnych, materiałowych. | 

ARCHITEKTURA – studia inżynierskie I stopnia (semestr III)
| kierownik przedmiotu: | dr inż. arch. Andrzej Tokajuk | 
| prowadzący zajęcia: | dr hab. inż. arch. Wojciech Niebrzydowski, prof. PB | 
| dr inż. arch. Andrzej Tokajuk | |
| dr inż arch. Piotr Łodziński | |
| dr inż. arch. Monika Magdziak | |
| Założenia i cele przedmiotu: 
 | Nauczanie sztuki architektonicznej, praktycznego zastosowania sztuki budowlanej, metodyki projektowania architektonicznego. Efekty kształcenia: umiejętność opracowania projektu domu mieszkalnego jednorodzinnego z zastosowaniem zasad ergonomii, właściwym doborem rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych, ze szczególnym zwróceniem uwagi na rolę kontekstu naturalnego i kulturowego w kształtowaniu formy obiektu. | 

ARCHITEKTURA WNĘTRZ – studia inżynierskie I stopnia (semestr V)
| kierownik przedmiotu: | dr. inż. arch. Monika Magdziak | 
| prowadzący zajęcia: | dr. inż. arch. Monika Magdziak | 
| Założenia i cele przedmiotu: 
 | Nauczanie sztuki architektonicznej, praktycznego zastosowania sztuki budowlanej, metodyki projektowania architektonicznego w zakresie kształtowania domu mieszkalnego. Wykształcenie: umiejętności opracowania projektu domu jednorodzinnego zgodne z zasadami ergonomii, z właściwym doborem rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych, ze szczególnym zwróceniem uwagi na rolę kontekstu naturalnego i kulturowego w kształtowaniu formy obiektu. | 
| kierownik przedmiotu / prowadzący zajęcia: | dr hab. inż. arch. Wojciech Niebrzydowski, prof. PB | 
| Założenia i cele przedmiotu: 
 | Wiedza o zasadach ergonomii, jej multidyscyplinarnym zakresie i typowo utylitarnym charakterze. Umiejętność określenia stosunków powstających między człowiekiem a jego zajęciem, sprzętem i środowiskiem w najszerszym tego słowa znaczeniu, włączając w to sytuacje związane z pracą, rekreacją, podróżą, zabawą i inne. Pełna świadomość wymagań stawianych projektantom z uwagi na fizyczne i psychiczne potrzeby i możliwości człowieka. | 
| Treści programowe: 
 | Podstawowe definicje ergonomii jako nauki o pracy i określenie zasięgu działań ergonomicznych w architekturze. Człowiek jako miara i skala. Kanony proporcji ludzkiego ciała. Zagadnienie pomiarów antropometrycznych i określenie zapotrzebowania człowieka na miejsce. Wymiary i rozmieszczenie elementów budynku z uwagi na uwarunkowania ergonomiczne. Kształtowanie przestrzeni wnętrz architektonicznych oraz ich mikrośrodowiska na przykładzie mieszkania. Przystosowanie rozwiązań architektonicznych dla osób niepełnosprawnych. | 
dr hab. inż. arch. prof.PB
Bartosz Czarnecki
mail : b.czarnecki[at]pb.edu.pl tel. wew : 85 746 9917 * pokój : 207 USOSweb

OBSZAR ZAINTERESOWAŃ ZAWODOWYCH
WYKSZTAŁCENIE
Wydział Architektury Politechniki Białostockiej ukończył w 1992r., stopień naukowy doktora nauk technicznych w zakresie architektury i urbanistyki uzyskał na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej w 1999r., stopień doktora habilitowanego, tamże w roku 2013. Od 2014 profesor uczelni w PB.
WAŻNIEJSZE OSIĄGNIĘCIA ZAWODOWE I NAUKOWE
WAŻNIEJSZE SPRAWOWANE FUNKCJE
PUBLIKACJE
|  |  |  | 
ARCHITEKTURA – studia magisterskie II stopnia
| kierownik przedmiotu: | dr hab. inż. arch. Wojciech Niebrzydowski, prof. PB | 
| prowadzący zajęcia: | dr hab. inż. arch. Wojciech Niebrzydowski, prof. PB | 
| dr inż. arch. Andrzej Tokajuk | |
| dr inż arch. Piotr Łodziński | |
| dr inż. arch. Monika Magdziak | |
| Założenia i cele przedmiotu: 
 | Uświadomienie problemu niepełnosprawności i różnorodności grup użytkowników przestrzeni urbanistyczno-architektonicznej. Poznanie idei i zasad projektowania uniwersalnego. Ocena dostępności przestrzeni urbanistycznej, otoczenia obiektów i wnętrz budynków dla wszystkich grup użytkowników. Umiejętność projektowania architektonicznego przy uwzględnieniu zróżnicowanych psychofizycznych możliwości i ograniczeń użytkowników. | 
| Treści programowe: 
 
 
 
 
 
 | 
 WYKŁAD: Przedstawienie różnych rodzajów niepełnosprawności grup użytkowników oraz charakterystyka problemu dostępności. Przedstawienie koncepcji projektowania uniwersalnego i związanych z nim zasad oraz podstawowych definicji. Uwarunkowania prawne odnośnie dostępności przestrzeni urbanistycznej, budynków i ich wnętrz. Przedstawienie rozwiązań wspomagających użytkowników z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Analiza dostępności przestrzeni urbanistycznej i budynków na wybranych przykładach. PROJEKT: Architektoniczny projekt koncepcyjny budynku uwzględniający dostępność dla osób ze specjalnymi potrzebami. Projekt zagospodarowania działki, na której znajduje się budynek, wykonany z zachowaniem zasad projektowania uniwersalnego. Wprowadzenie rozwiązań wspomagających użytkowników z niepełnosprawnościami, a także rozwiązań uwzględniających adaptabilność przestrzeni do zmieniających się potrzeb użytkowników. | 
ARCHITEKTURA – studia magisterskie II stopnia
| kierownik przedmiotu: | dr inż. arch. Monika Magdziak | 
| prowadzący zajęcia: | dr inż. arch. Monika Magdziak | 
| Założenia i cele przedmiotu: 
 | Uwrażliwienie na potrzeby i preferencje osób w starszym wieku poprzez kompleksowy projekt obiektu zamieszkania zbiorowego dla osób starszych i niepełnosprawnych. Uzyskanie wiedzy z zakresu zagadnień praktycznych i przepisów prawnych i dobrych praktyk dotyczących kształtowania zrównoważonego środowiska mieszkaniowego dedykowanego osobom starszym. Zapoznanie z różnorodnością modeli mieszkaniowych zależnych od poziomu  sprawności i samodzielności życiowej mieszkańców. Nabycie umiejętności programowo-przestrzennego kształtowania obiektów mieszkalnych dedykowanych dla seniorów z uwzględnieniem zróżnicowanych psychofizycznych możliwości i ograniczeń użytkowników. Ocena jakości i dostępności obiektu w kontekście projektowania uniwersalnego oraz dobrostanu psychicznego osób starszych | 
ARCHITEKTURA – studia magisterskie II stopnia
| kierownik przedmiotu: | dr inż. arch. Andrzej Tokajuk | 
| prowadzący zajęcia: | dr inż. arch. Andrzej Tokajuk | 
| Założenia i cele przedmiotu: 
 | Nauczanie sztuki architektonicznej i praktycznego zastosowania sztuki budowlanej. Uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu teorii, zagadnień praktycznych i przepisów prawnych, dotyczących kształtowania budynków o funkcji hotelowej. Nabycie umiejętności programowo-funkcjonalnego i przestrzennego projektowania budynków hotelowych, z uwzględnieniem podstawowych zagadnień ergonomii, konstrukcyjnych, technologicznych i materiałowych. Nabycie umiejętności kształtowania formy architektonicznej budynków hotelowych, w zależności od uwarunkowań lokalizacji (na terenach zurbanizowanych, w kontekście środowiska naturalnego, kulturowego, itd.), ze zwróceniem uwagi na kompozycję architektoniczno-urbanistyczną, proporcje obiektu i detal architektoniczny. |