Burza administracyjno-organizacyjna powstała po wprowadzeniu nowej ustawy o szkolnictwie wyższym wyrzuciła na brzeg twór w postaci jednostki tzw. naukowej równej innym na Politechnice Białostockiej.
Ku zdziwieniu wielu i wielu też oburzeniu powstał byt niezwyczajny wśród dyscyplin nauk wdrożeniowych. Byt równy im pod względem rangi choć w żadnej mierze nie równy ani liczebnie ani prestiżowo na jej macierzystym polu. Nierówność ta objawia się pobłażliwym spojrzeniem z przymrużeniem oka na kilkanaście osób zajmujących się czymś bardzo niekonkretnym. Może należałoby powiedzieć niewymiernym, co w odczuciu inżyniera w większości przypadków jest nie do przyjęcia.
W rzeczy samej odwaga władz Politechniki Białostockiej nie była bezpodstawna czy wynikająca z ekstrawagancji i chęci wyróżnienia na tle innych polskich uczelni technicznych. Była ryzykowna ale i głęboko przemyślana. Dorobek niewielkiej grupy ludzi reprezentujących nowoutworzoną dyscyplinę sztuk plastycznych i konserwacji dzieł sztuki okazał się na tyle znaczący, że podjęte ryzyko w konsekwencji okazać się może korzyścią dla uczelni. Nie myślę tu o znaczącym wkładzie do kategoryzacji uczelni (raczej bezpiecznym jej stanie) lecz o wizerunku zewnętrznym i oddziaływaniu na środowisko społeczno-gospodarcze regionu.
Istniejący formalnie od dwóch lat Instytut Sztuki PB jest konsekwencją kilku dziesięcioleci pracy na Wydziale Architektury osób uprawiających z dużym powodzeniem twórczość w zakresie sztuk projektowych jak i sztuki tzw. czystej. Swego czasu białostocki Wydział uchodził za najbardziej „usztuczniony” w kraju. Okazał się też być jedyną taką jednostką w północno-wschodniej części Polski, w której synergia sztuki i architektury dała bardzo dobre rezultaty dydaktyczne. Stan powyższy przyczynił się do stworzenia dogodnych warunków rozwoju indywidualnego pracowników badawczo-dydaktycznych, których osiągnięcia stały się znaczącymi nie tylko w regionie. Zyskały aprobatę w kraju i na arenie międzynarodowej. Nie jest to bynajmniej powód do nieuzasadnionego samozadowolenia. Jest raczej argumentem do zaufania przyszłości instytutu, a także przyczynkiem do jego dalszego funkcjonowania w strukturze Politechniki Białostockiej, umożliwiającego dynamiczny rozwój kadry, a tym samym rozwój dorobku całej uczelni. Jest wreszcie otwieraniem drzwi do współpracy między różnymi dyscyplinami, które tylko pozornie nie mają ze sobą nic wspólnego i poszukiwania wspólnych mianowników na drodze koherentnej współpracy przy rozwiązywaniu niekonwencjonalnych problemów badawczych.
Działalność Instytutu Sztuki https://bazawiedzy.pb.edu.pl/info/domain/BUTb86026f8df9145a7a75d4007dc69eb60/
×
W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych.
Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej.
Więcej informacji można znaleźć w
Polityce PrywatnościKorzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję Politykę prywatności i wykorzystania plików cookies w serwisie.