Wydział Architektury PB

Przedmioty

ARCHITEKTURA I STOPNIA, SEM. I

Opis: ARCHITEKTURA – studia inżynierskie I stopnia (semestr VI)

Kierownik przedmiotu: dr inż. arch. Małgorzata Bartnicka

Prowadzący: dr inż. arch. Małgorzata Bartnicka, dr inż. arch. Marta Kruk, dr inż. arch. Jadwiga Żarnowiecka

Założenia i cele: Uświadomienie istoty projektowania wnętrz. Opanowanie umiejętności przekształcania wnętrz w zależności od potrzeb funkcjonalnych przestrzeni ze szczególnym uwzględnieniem wizualnych i estetycznych rozwiązań kompozycyjnych. Rozwijanie kreatywności w poszukiwaniu indywidualnego charakteru wnętrza, tworzeniu zaplanowanej atmosfery w odniesieniu do określonego zapotrzebowania funkcjonalnego obiektu, jak również z uwzględnieniem cech somatycznych i psychicznych użytkownika.

ARCHITEKTURA WNĘTRZ I STOPNIA

Opis: ARCHITEKTURA WNĘTRZ – studia inżynierskie I stopnia (semestr I)

Kierownik przedmiotu: dr inż. arch. Marta Kruk

Prowadzący: dr inż. arch. Marta Kruk, dr inż. arch. Jadwiga Żarnowiecka

Założenia i cele: Zapoznanie z podstawowymi zasadami funkcjonowania człowieka w przestrzeni. Inicjowanie wrażliwości w szukaniu odpowiednich wymiarów i proporcji tej przestrzeni. Uświadomienie, że projektowanie wnętrza jest niezwykle istotnym czynnikiem oddziaływania fizycznego i psychicznego na użytkownika tej przestrzeni a jednocześnie tworzeniem zestawień kolorystycznych. Zdobywanie umiejętności wyrażania uczuć i nastrojów środkami plastycznymi. Wyrobienie nawyku posługiwania się atlasami antropologicznymi. Zapoznanie z podstawowymi zasadami przekazu wizualnego projektu.

Przedmiot „Plastyka 1 – Rysunek” to kurs, którego celem jest nabycie przez studentów kompetencji rysunkowych, służących wiernemu odwzorowaniu istniejącego świata. Podczas praktycznych zajęć, uczestnicy poznają źródła inspiracji rysunkowych tj., otaczający ich krajobraz, postać oraz architektura, koncentrując się głównie na strukturze elementów przestrzeni. W ramach kursów studenci opanują technikę rysunku monochromatycznego – przede wszystkim przy użyciu ołówka i węgla – doskonaląc się w operowaniu kreską, światłocieniem oraz podstawowymi środkami artystycznego wyrazu odpowiadającymi tym technikom rysunkowym. Ćwiczenia mają także na celu zrozumienie kompozycji rysowanych elementów na płaszczyźnie oraz podstaw perspektywy, aby uzyskać w efekcie końcowym wrażenie głębi rysunku.
Program zakłada wykonanie serii rysunków w ilości od 10-15, które poruszają różne zagadnienia rysunkowe, takie jak martwa natura czy rysunek przestrzenny. Student kolejno poznaje charakterystyczne cechy służące odwzorowaniu na rysunku martwej natury, ze szczególnym naciskiem na uchwycenie zróżnicowanych faktury rysowanych powierzchni, po czym przechodzi przez rysunki architektury budynków jak i wnętrz, zwracając szczególną uwagę na linearne odwzorowanie brył i płaszczyzn w perspektywie przy pomocy linearnego rysunku przestrzennego. Kurs zwraca szczególną uwagę na detale architektoniczne występujące w architekturze i rysowanych wnętrzach, które wzbogacają wyraz artystyczny rysunku. Pozwala to studentom lepiej rozumieć i odwzorowywać formy oraz obiekty strukturalne w przyszłych prezentacjach architektonicznych oraz w sposób naturalny komunikować się z członkami grup projektowych podczas skomplikowanego procesu przygotowania i realizacji projektu architektury wnętrz. Umiejętność analizy wizualnej ćwiczonej na zajęciach pozwoli studentom usprawnić komunikację podczas procesu nadzoru autorskiego nad zaprojektowanym uprzednio wnętrzem

Opis: ARCHITEKTURA WNĘTRZ – studia inżynierskie I stopnia (semestr III)

Kierownik przedmiotu: dr inż. arch. Małgorzata Bartnicka

Prowadzący: dr inż. arch. Małgorzata Bartnicka

Założenia i cele: Wykształcenie umiejętności opracowania programu użytkowego niewielkiego wnętrza użyteczności publicznej o nieskomplikowanej funkcji z wykorzystaniem wiedzy ergonomicznej. Rozbudzenie kreatywności z naciskiem na unikanie przyjmowania rozwiązań stereotypowych a także uświadomienie różnicy pomiędzy projektowaniem wnętrz a scenografią i dekoratorstwem. Uzupełnienie dotychczasowych umiejętności przekazu o perspektywy wykonywane odręcznie ukazujące charakter i atmosferę wnętrza. Zapoznanie z podstawowymi zależnościami konstrukcyjnymi przy projektowaniu prostych form geometrycznych.

Opis: ARCHITEKTURA WNĘTRZ – studia inżynierskie I stopnia (semestr 3)

Kierownik przedmiotu: dr inż. arch. Małgorzata Bartnicka

Prowadzący: dr inż. arch. Małgorzata Bartnicka

Założenia i cele: Student jest zapoznawany z podstawową terminologią dotyczącą̨ oświetlenia, designem oświetleniowym a także znanymi dokonaniami projektantów światła w przestrzeni. Potrafi przeliczać natężenie oświetlenia na podstawie wykresu światłości. Wie, że światło kształtuje wizualnie wnętrze, jego atmosferę oraz odczucia i zachowania użytkowników. Dobiera właściwe do wybranej funkcji źródło światła i rodzaj oprawy. Potrafi narysować schemat instalacji elektrycznej w pomieszczeniu.

Przedmiot „Plastyka 1 – Rysunek” to kurs, którego celem jest nabycie przez studentów kompetencji rysunkowych, służących wiernemu odwzorowaniu istniejącego świata. Podczas praktycznych zajęć, uczestnicy poznają źródła inspiracji rysunkowych tj., otaczający ich krajobraz, postać oraz architektura, koncentrując się głównie na strukturze elementów przestrzeni. W ramach kursów studenci opanują technikę rysunku monochromatycznego – przede wszystkim przy użyciu ołówka i węgla – doskonaląc się w operowaniu kreską, światłocieniem oraz podstawowymi środkami artystycznego wyrazu odpowiadającymi tym technikom rysunkowym. Ćwiczenia mają także na celu zrozumienie kompozycji rysowanych elementów na płaszczyźnie oraz podstaw perspektywy, aby uzyskać w efekcie końcowym wrażenie głębi rysunku.
Program zakłada wykonanie serii rysunków w ilości od 10-15, które poruszają różne zagadnienia rysunkowe, takie jak martwa natura czy rysunek przestrzenny. Student kolejno poznaje charakterystyczne cechy służące odwzorowaniu na rysunku martwej natury, ze szczególnym naciskiem na uchwycenie zróżnicowanych faktury rysowanych powierzchni, po czym przechodzi przez rysunki architektury budynków jak i wnętrz, zwracając szczególną uwagę na linearne odwzorowanie brył i płaszczyzn w perspektywie przy pomocy linearnego rysunku przestrzennego. Kurs zwraca szczególną uwagę na detale architektoniczne występujące w architekturze i rysowanych wnętrzach, które wzbogacają wyraz artystyczny rysunku. Pozwala to studentom lepiej rozumieć i odwzorowywać formy oraz obiekty strukturalne w przyszłych prezentacjach architektonicznych oraz w sposób naturalny komunikować się z członkami grup projektowych podczas skomplikowanego procesu przygotowania i realizacji projektu architektury wnętrz. Umiejętność analizy wizualnej ćwiczonej na zajęciach pozwoli studentom usprawnić komunikację podczas procesu nadzoru autorskiego nad zaprojektowanym uprzednio wnętrzem

Opis: ARCHITEKTURA WNĘTRZ – studia inżynierskie I stopnia (semestr IV)

Kierownik przedmiotu: dr inż. arch. Małgorzata Bartnicka

Prowadzący: dr inż. arch. Małgorzata Bartnicka

Założenia i cele: Wykształcenie umiejętności projektowego rozwiązania zależności funkcjonalnych w obiekcie użyteczności publicznej z umiarkowanie skomplikowanym programem funkcjonalnym. Zapoznanie z zasadami projektowania charakterystycznych stref występujących w wielu obiektach użyteczności publicznej, strefy wejściowej, toalet, komunikacji, ewakuacji. Ideowe rozwiązanie wnętrza ze szczególnym uwzględnieniem wizualnych cech obiektu, jego charakteru i nastroju. Doskonalenie umiejętności przekazu projektu zgodnego z ogólnie przyjętym kodem architektonicznym. Wprowadzenie projektowania w kilku skalach.

Doskonalenie umiejętności opracowania proporcji, poczucia harmonii układu brył, przestrzeni i jej kontekstu. Rozważania nad problemem znaczenia wielkości, skali i proporcji bryły w kontekście układu przestrzennego. Wykorzystanie fantomu postaci ludzkiej w skali 1:5 do zwizualizowania sytuacji zależności i znaczenia wielkości obiektu przestrzennego funkcjonującego w relacji do wielkości człowieka. Wykazanie znaczenia wielkości obiektu jako elementu skalującego i określającego przestrzeń.
Przedmiot „Komunikacja z elementami Autoprezentacji” wprowadza studentów do kluczowych zagadnień z psychologii społecznej i pomaga im zrozumieć w jaki sposób są postrzegani przez otoczenie. Studenci uczą się jak stworzyć swój profesjonalny wizerunek i skutecznie nim zarządzać. Nauka umiejętności prezentacji własnej osoby pomaga absolwentom w kontaktach z pracodawcami, współpracownikami oraz klientami. Świadome korzystanie z narzędzi służących do autoprezentacji pozwala nie tylko wyróżniać się na rynku pracy, ale także budować autentyczną markę osobową.
Studenci zdobywają praktyczne umiejętności tworzenia CV, pisania listów motywacyjnych oraz dowiadują się, jak faktycznie mają się zachować podczas rozmowy kwalifikacyjnej z potencjalnym pracodawcą. W trakcie zajęć omawiane są różne sposoby autoprezentacji podczas których studenci poznają charakterystyczne typy osobowości, ich mocne i słabe strony, nad którymi mogą pracować w przyszłości. Kurs odsłania przed studentami podział na werbalne i niewerbalne przekazywanie komunikatów podczas rozmowy. Mowa ciała, gesty, intonacja głosu stają się dla studentów narzędziami prowadzącymi do kontroli emocji występujących w sytuacjach stresowych, a ułatwiają przekazywanie zamierzonych intencji podczas dyskusji przy projektowaniu wnętrz w większych zespołach projektowych.
Przedmiot „Komunikacja z Elementami Autoprezentacji” pozwala studentom świadomie kształtować swoją tożsamość w odniesieniu do współczesnego środowiska pracy, przygotowując ich na różnorodne interakcje z drugim człowiekiem podczas całego zespołu doświadczeń społecznych przy profesjonalnym projektowaniu wnętrz.

ARCHITEKTURA WNĘTRZ II STOPNIA

Multimedialna Kreacja w Przestrzeni – Architektury i Natury. Poznanie wzajemnych zależności i współdziałania środków multimedialnych oraz świadome stosowanie narzędzi opartych na platformie analogowej i cyfrowej do kreacji artystycznej w przestrzeni rzeczywistej oraz wirtualnej służącej komunikacji. Program przedmiotu zakłada nauczenie podstawowych możliwości łączenia różnych warsztatów i technologii cyfrowych w celu uzyskania spójnego przekazu artystycznego w zakresie kreacji w przestrzeni. Działania obejmują obszary przestrzeni realnej jak i wirtualnej takie jak: film cyfrowy – animacja 2D, 3D nauczane poprzez podstawy teorii, estetyki i technologii sztuki filmu eksperymentalnego, animacji filmowej, wykorzystywanie grafiki wektorowe i rastrowej, technik animacji poklatkowej, renderowania scen, retuszu filmowego, nakładania efektów oraz podstaw animacji 3D.
Przedmiot ma na celu pogłębienie odczuwania przestrzeni, poszukiwanie odpowiedniego jej charakteru w oparciu o podstawowe środki formalne. Celem jest stworzenie przestrzeni environment za pomocą prostych materiałów (np. papier, folia itp.) o zróżnicowanym charakterze, który określają członkowie grupy projektowej. Wykorzystanie technologii multimedialnych, dobór technik oświetleniowych. Praca z aranżacją przestrzeni w skali 1:1.
Grupy projektowe zajmują się badaniem relacji między przestrzenią otwartą i zamkniętą poprzez poszukiwanie charakteru przestrzeni, jej znaczenia w oparciu o proste środki formalne. Odrzucenie, rezygnację z elementów przesłaniających pierwotny sens przestrzeni i skupienie się na archetypowych aspektach jej odczuwania. Możliwością doświadczenia jej wszystkimi zmysłami.

GRAFIKA I STOPNIA

× W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych.
Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję Politykę prywatności i wykorzystania plików cookies w serwisie.